2013 m. liepos 15 d., pirmadienis

Naminė duona (Daivos duona)


Per pusantrų metų tai antras naminės duonos su raugu kepaliukas, iškeptas namie... Žinau, kad labai prastas pasiteisinimas "nėra laiko", bet kito nėra. Matyt prastai planuoju laiką. O kepant duoną - jį planuoti tikrai reikia. Šaldytuve manęs kantriai (bent keturis mėnesius tai tikrai) laukė duonos raugas. Pasiskaičiusi internete, nusprendžiau jį atgaivinti ir vėl išsikepti savos duonos, nes be galo pasiilgau jos skonio. Nežinau kaip čia taip nutiko, bet ši duona buvo pati skaniausia iš mano keptų namie ar ragautų kitų šeimininkių iškeptų duonų. Ir nežinau, ar čia kaltas ilgesys ar meilė, kurią sudėjau bemaišydama duoną, nes tiek vieno, tiek kito tikrai buvo daug.
Kadangi šiai duonai naudojau kvietinius ir ruginius mitus per pusę, ji buvo ne "tokia ruginė", tad ją labai labai LABAI skaniai valgė ir abu mano vyrai. Kai prie užtepėlės padėjau pirktinės duonos ir manosios, mano džiaugsmui ir nustebimui, mano brangiausias pastūmė pirktinę į šalį ir atsipjovė manosios. To dar nebuvo!

Taigi, mums reikės:
500 g miltų (šį kartą dėjau rupius ruginius ir kvietinius per pusę)
100 ml dribsnių
100 ml linų sėmenų
100 ml kviečių sėlenų (nedėjau)
100 ml rugių sėlenų (nedėjau)
100 ml saulėgrąžų
50 ml kmynų
100 ml cukraus
1 AŠ druskos
~700 ml vandes
duonos raugo

Aš dėjau 300 g miltų ir atitinkamai mažinau visų kitų produktų kiekį
Paruošimas:
  1. Kadangi duoną kepu ne taip dažnai kaip norėtųsi, tad duonos raugo atgaivinimo procedūrą darysiu kas kartą. raugą reikia atgaivinti, jei duoną kepate rečiau nei akrtą per savaitę. O aš tikrai rečiau.
  2. Visus duonai skirtus produktus kartu su atsigavusiu raugu gerai išmaišome. Gausime gana skystą masę. Ją rankomis maišome kuo ilgiau - bent 15 minučių, o aš šį kartą tai dariau sėdėdama prie teliko bent pusvalandį. Kuo ilgiau minkoma duonos tešla, tuo geresnė iškeptos duonos struktūra.
  3. Išminkytą tešlą paliekame 8-12 valandų. Galimi du variantai: 1) atmatuoti pora šaukštų raugo kitam kartui (jį taip pat reikia palikti kambario temperatūroje 8-12 valandų ir po to įdėti į šaldytuvą, uždengtą, bet ne sandariai, kad galėtų kvėpuoti), o likusią tešlą supilti į kepimo formą, kurioje kepsite duoną. Jei kepimo forma ne silikoninė, ją reikėtų patepti aliejumi ir pabarstyti miltais. 2) Palikti inde, kuriame minkėme duoną ir pakilusią perpilti į kepimo formą, nepamirštant pasilikti raugo kitam kartui.
  4. Dedame paruoštą kepimui duoną į šaltą orkaitę ir nustatome 180 laipsnių temperatūrą. Kepame apie 75 - 90 min. Ar iškepė galima patikrinti mediniu pagaliuku. Aš šį kartą kepiau apie 20 min - 200 laipsnių temperatūroje (nes kartu kepiau pusryčiams Vokišką blyną), tada sumažinau iki 180. Kepiau viso apie 1,5 val.
  5. Galima dar pusvalandžiui palikti išjungtoje orkaitėje, kaip kad darydavau kepdama kvietinę duoną. Jos kepimo procesas identiškas.
  6. Išimtą duoną pusvalandžiui galima įvynioti į drėgną drobinį rankšluostį, kad suminkštėtų pluta.
Skanaus!


P.S. Šį kartą užsisvajojusi raugą atskyriau tik užmaišiusi tešlą ir iš karto įdėjau į šaldytuvą. reikės žiūrėti, kaip gausis kita duonelė. Tikiuosi, kad tiek laiko sekančio kepaliuko nereikės laukti.


P.P.S (2014 02 20) Neseniai perskaičiau tokią informaciją, jog linų sėmenyse esantys aliejai kepant virsta transriebalais. Mat jie turi daug kepimui neatsparių riebalų, kurie kepant duoną aukštoje temperatūroje virsta transriebalais. Pastarieji didina blogojo cholesterolio kiekį kraujyje, todėl didėja, pavyzdžiui, koronarinės širdies ligos rizika. Transriebalai siejami su staigiomis mirtimis nuo širdies ir kraujagyslių ligų, padidinta diabeto rizika.





14 komentarų:

  1. Kokia Tu šaunuolė! O aš visai pamečiau kepti duoną...

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. :) reikia tik duoti stiprų niuksą sau į nugarą :) tik labai gaila save niuksėti, bent jau man, tai ta duonytė ne taip dažnai džiugina nei norėtųsi :)

      Panaikinti
  2. Kalti ir ilgesys, ir meilė :) Žinau. Turiu puikią duonos gaminių knygelę. Čia ateičiai, jei vėl susitiktume prie sviesto skyriaus ;)

    Beje, man vis kirba mintis-ką tu iš tiek sviesto gaminai? :D Gal kepei šimtalapį?

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. Reikės pasiplanuoti susitikimą kai sviestas baigsis :)
      Kokia knyga? aš turiu savoj kolekcijoj tikriausiai tris knygas apie duoną. Bet jas vartau daugiau savo malonumui, nei praktikai, nes mūsų namuose duonos valgytojų nėra daug, didžiam mano liūdesiui :)
      O sviesto didžiausią dalį sunaudojau ghee sviestui - aš jį naudojui kepimui, kambario temperatūroje jis gali stovėti pusę metų ir beprotiškai skaniai kvepia beigi paskanina kepinius :)
      Man retai pavyksta ištrūkti apsipirkti tai kai jau išeinu, tai perku urmu. :)

      Panaikinti
    2. Knyga vadinasi "Namų kepyklėlė. Duona, blynai ir pyragai".
      Aš irgi planuoju ghee sviesto pasigaminti, tik nesuprantu, kodėl iki šiol dar to nepadariau :D

      Panaikinti
    3. Šitos knygos neturiu :)
      O dėl (ne)prisiruošimo - man tai taip pažįstama :) iki šiol buvo jau ne vienas receptas, kurį delsiau pagaminti, nors jis ir be galo paprastai įgyvendinamas :)

      Panaikinti
  3. Duonele labia skaniai atrodo ir tikiu,kad tokia ji ir yra,bet gal parasytumete kaip pasigaminti pati rauga

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. Prisipažinsiu, kad raugo pati niekada nedariau. Kaip pasigaminti raugo patikimiausiai receptai man skamba http://www.malsena.lt/lt/receptai/juoda-duona/raugas Malsenos puslapyje nemažai gerų patarimų duonos kepėjams.
      Linkiu sėkmės!

      Panaikinti
  4. Pakomentuosiu apie linų sėmenų naudojimą duonoje. Štai kas rašoma ta tema: "Linų sėmenyse esantys aliejai kepant virsta transriebalais. Duoną reikėtų rinktis tą, kurios sudėtyje nėra linų sėmenų. Mat jie turi daug kepimui neatsparių riebalų, kurie kepant duoną aukštoje temperatūroje virsta transriebalais. Jie didina blogojo cholesterolio kiekį kraujyje, todėl didėja, pavyzdžiui, koronarinės širdies ligos rizika. Transriebalai siejami su staigia mirtimi nuo širdies ir kraujagyslių ligų, padidinta diabeto rizika."

    AtsakytiPanaikinti
  5. Bet ar tikrai informacija pie linų sėmenis ir jų nuodingumą yra teisinga? Niekur nerandu, išskyrus naujienų portalus, kuriuose šaltinis nenurodytas. Šiaip linų sėmenys nuo seno naudojami kepiniams. Ir dar klausimas, kokio aukštumo yra ta "aukšta temperatūra", kurioje linų sėmenys tampa blogiu?

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. hmmm, jei atvirai aš juos sėkmingai toliau naudoju kepdama duoną kas savaitę. Radau aš šią citatą potaluose taip pat. Prekybos centruose mačiau pardavinėjant ne tik linų sėmenis, bet ir kepintus linų sėmenis. Aš laikausi nuomonės, kad kiekvienas turi atsirinkti informaciją, ir prisiimadamas atsakomybę elgtis savaip :)

      Panaikinti
  6. Kaip šaunu, kad moterys kepa pačios. Aš jau keturi metai kaip kepu savo šeimai duoną labai panašią kaip (Daivos) ir kažkaip ji neatsibosta, visiems labai patinka ką pavaišinu, bet pačios tingi kepti.Aš taip pat su sėmenim kepu, ir nelabai tikiu tuo straipsniu.Labai patogu kai savo duonos turiu, mažiau į parduotuves vaikštau.

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. et, gyvenimas yra mirtina liga, perduodama lytiniu keliu :D aš stengiuosi kiek įmanoma informaciją atsirinkti. čia panašiai kaip su mėsa - žinau, kad reiktų mažinti suvalgomą kiekį, bet kartais net drebu, kaip noriu kokios dešros :D

      o sava duona, net ir kepant jau tiek laiko, kas kartą yra stebuklas ir magija. net nežinau kodėl. Ir dar neteko iškepti vienodų duonų, kas technologiškai gal ir nėra gerai :D Tačiau aš tikiu, kad minkant duoną (aš tai darau ilgai) perduodi visą savo meilę ir šilumą į tą kepaliuką

      Panaikinti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...