2013 m. lapkričio 4 d., pirmadienis

Šokoladinis burokėlių pyrgas


Šis pyragas, tiesa, patobulintas ir praturtintas, tapo 2013 metų Baltijos maisto ir gėrimų mugės tinklaraštininkų kovos nugalėtoju. Taip jau sutapo, kad tą pačią dieną, kai vyko mugė, kepiau šį pyragą ir aš, tik be patobulinimų. Gaila, kad nepaisant mano pastangų nuslėpti gamybos procesą ir produktus (tiksliau vieną produktą - burokėlius) mano žmogus, kuris net badui prispyrus, burokėlių nevalgytų, viską pamatė. Nors ir nesugebėjo nugalėti nemeilės burokėliams, pyrago suvalgė tikrai nemažai (nes tiesiog dievina šokoladinius pyragus)...ir paprašė, kitą kartą jų nebedėti. Kolegos pyragą įvertino labai palankiai ir dalis, net ir pasakius sudėtį,burokėlių neatrado.
Pyrago, kurio recepto autorystė priklauso Nigel Slater, skonis buvo išties sodrus, drėgnas, kiek priminė šokoladainį (brownie), ne per saldus (čia jam milžiniškas pliusas), o liaupsių jam pilnas internetas. Antrą dieną skonis dar paryškėjo, o pyragas tapo drėgnesnis. Aš mėgstu burokėlius, net labai. Ir pyragas man labai patiko. Kepdama šį pyragą tikėjausi, kad kaip ir cukinijos ar moliūgai, kepinyje burokėliai visiškai išnyks. Jie ir išnyko, bet aš turiu visai neblogus skonio receptorius ir aš juos jaučiau. Tą tokį tolimą tolimą burokėlio aidą. Galbūt Linos patobulinimai tą burokėlio aidą nuslopintų? Beja, berašydama šią įžangą, peržiūrėjau nemažai tokio tipo pyragų, ir visi giria burokėlinius šokoladinius pyragus, kad burokėlio nelieka nei kvapo, tik jo suteikta drėgmė. Matyt ir man reikia padirbėti su savo psichologija :)
Reziumuojant, pasakysiu, kad pyragas skanus, išskirtinis, bet jei kitą kartą galvosiu, kur sunaudoti 2 šokolado plytas, kepsiu šokoladainį (brownie) arba šokoladinį sūrio pyragą (cheesecake brownie). Dėl skonio nesiginčijama :)

Taigi, mums reikės:
200 g juodojo šokolado, ne mažiau 70% kakavos, o dar geriau 85 % kakavos (jei atvirai, aš naudojau 62% kakavos). Gali būti, kad dėl to burokėlis jautėsi labiau nei derėtų.
200 g kambario temperatūros sviesto
250 g orkaitėje keptų burokėlių* (patirtis kitų, kepusių šį pyragą, byloja, kad virti burokėliai yra švelnesnio skonio, ir geriau naudoti virtus, o ne keptus)
4 VŠ karštos stiprios kavos
žiupsnio druskos
135 g miltų
1 AŠ (kupino) kepimo miltelių
3 VŠ kakavos (ne saldžios)
5 kiaušinių (atskirtų)
190 g miltelinio cukraus (aš esu suvalkietė, tad naudojau paprastą baltą cukrų)

Paruošimas:
  1. Burokėlius rupiai sutriname virtuvės kombainu. Aš tokio stebuklo neturiu, o su blenderiu pabijojau taškytis, tad sutarkavau su smulkia tarka (gerokai smulkesne nei burokinė).
  2. Miltus, kakavą ir kepimo miltelius persijoajme ir sumaišome atskirame dubenėlyje. Atsidedame į šalį.
  3. Užkaičiame ant viryklės puodą vandens, ant jo dedame karščiui atsparų indą ir į jį suberiame sulaužytą šokoladą.
  4. Kai šokoladas ištirpsta, supilame kavą, išmaišome ir sudedame kubeliais pjaustytą sviestą bei žiupsnelį druskos. 
  5. Nukeliame nuo ugnies, gerai išmaišome ir paliekame kiek atvėsti.
  6. Trynius išplakame iki sutirštėja ir pašviesėja. Supilame pas šokoladą ir išmaišome.
  7. Įmaišome trintus burokėlius.
  8. Baltymus išplakame iki standžių putų. Palaipsniui po šaukštą beplakant supilame cukrų.
  9. Įmaišome baltymus į šokoladinę masę.
  10. Galiausiai į masę supilame sausą mišinį ir išmaišome.
  11. Kepimo formą ištiesiame kepimo popieriumi, supilame tešlą.
  12. Kepame iki 180 laipnsių įkaitintoje orkaitėje apie 40 minučių, kol įkištas ir ištrauktas medinis pagaliukas bus neapsivėlęs. Svarbu neperkepti, jis kaip ir šokoladainiai turi būti drėgnas.
Skanaus!



* Kaip išsikepti burokėlius orkaitėje: Parenkame vienodo dydžio burkėlius. Juos gerai nuplauname, suvyniojame į foliją (matinė pusė turi likti viduje, blizgi - išorėje) ir kepame iki 180 - 200 laipsnių įkaitintoje orkaitėje apie 45 min. - 1 val. (trukmė priklauso nuo burokėlių dydžio). Ekonomiškiausia tai suderinti su kitu kepiniu orkaitėje - taip sutaupysite laiko ir elektros energijos ar dujų. Išsikepus burokėlių daugiau, galima pasigaminti labai skanias salotas, ne tik išsikepti pyragą.



Šaltinis: Žurnalas Virtuvė Nuo...Iki... 2013 m. Nr. 9-10 (51-52)

29 komentarai:

  1. Perskaičiau ir pagalvojau, kad labai panašų įspūdį jis ir man paliko. Burokėlius labai mėgstu, bet pyrage juos jaučiau ir man skaniau be jų :) Tik aš dariau versija su žaliu burokėliu ir kakava, manau todėl jis turėjo jaustis dar labiau :)

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. Na taip, žalias burokėlis turėtų jaustis labiau, nors... juk vis tiek iškepa - juk sutarkuotas...
      Manęs šis pyragas dar ilgokai nepaleido, vis galvojau, kodėl internete alpstant dėl jo, aš nealpau, jausdama tą tolimą burokėlio aidą. Gal manųjų burokėlių skonis aitresnis?...

      Panaikinti
  2. ...pyrago suvalgė tikrai nemažai, bet paprašė kitą kartą jų nebedėti... :)))) Šitas pralinksmino.

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. Šokoladiniai pyragai mano vyriškio silpnybė, tad šį kartą ir burokėlis jo nesustabdė, bet ir visiškai mėgautis neleido :)

      Panaikinti
  3. Kartesnis šokoladas labiau maskuoja burokėlių skonį. Aš namie kepiau su 85 proc., BAF'e su 70 proc. kakavos, tai man pirmas variantas labiau patiko. Na, bet turiu pripažinti, kad man šokoladas kuo juodesnis, tuo skanesnis:) Ir virti burokėliai man rodos turi mažiau skonio nei kepti. Draugai, kurie nieko nežinodami ragavo, visiškai nejautė burokėlių skonio - netgi kai pasakiau, kad viena iš sudedamųjų dalių yra daržovė. Svarainių kremas irgi padėjo maskuoti tikriausia:)

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. Manau, kad Tu visiškai teisi, manasis šokoladas buvo per "silpnas". Prieš kepdama, buvau šventai įsitikinusi, kad turiu ir gero 85 proc.šokolado...

      Panaikinti
  4. Man šis receptas - tobulas! Vilma, labia nustebau, kad jis Tau įspūdžio nepaliko. Gal tikrai reikia gero šokolado, užgožiančio burokėlius ir kaip įmanoma smulkiau juos sutarkuoti? Aš nauojau 70% ir net mano vyras, toks pat susipykęs su burokėliais, kaip ir Taviškis, nieko neįtarė! Aišku, kol neužmatė...tada irgi paprašė jų nebedėti ir prie progos visus kitus gąsdina :) Man patiko, kad su kiekviena diena, šis pyragas tampa vis brandesnis ir vis dar išlieka labia drėgnas. Svarbiausia, jo neperkepti, o valgymui jis man skaniausias pastovėjęs.

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. Štai todėl ir mano įžanga prieš receptą tokia neįprastai ilga, nes pyragas tikrai super, tik yra viena nata natelė, kuri man viską gadino. Aš rimtai pradedu galvoti, kad pirmiausia klaida, nepakankamo "gerumo" šokoladas. Antra priežastis - burokėliai, kurie gal tikrai buvo aitresnės rūšies. Tarkavau aš juos smulkute mini tarka, gavosi praktiškai tyrelė, tai tikrai en tas. O pastovėjęs jis man tikrai pasidarė skanesnis, sodresni, ir tuo pačiu paryškėjo lengvas burokėliškas aitrumas. Tad faktas, kad burokėliai čia man pakišo koją.

      Panaikinti
    2. Aš šitam receptui visad naudoju pirktinius virtus burokėlius vakuume. Niekad nepavedė dar jie, net ir kituose receptuose. Gal ir Tau ta mintis patiks? ;)

      Panaikinti
    3. Aš irgi naudoju vakuume virtus arba pati verdu. Vakar Modernios kulinarijos kursuose kaip tik diskutavom, kad kepti burokėliai išlaiko daugiau skonio nei virti.

      Panaikinti
    4. Ahaaaa, štai kur šuo pakastas! O aš specialiai tuos burokus kepiau... pasirodo be reikalo...
      Ačiū, merginos, kad pasidalinote patirtimi!!!

      Panaikinti
  5. Atrodo nuostabiai! Ir kodėl vyrai nemėgsta burokėlių, niekaip negaliu suprasti?? Manasis irgi, jei užmatytų, susirauktų ir prašytų nedėti :D Pyragas labai sodrus, drėgnas atrodo ir dar paskutinėje nuotraukoje išlenda gražus violetinis atspalvis truputį, o gal man taip tiesiog norisi matyti :)

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. :D labai gali būti, kad burokėlių nemeilė jiems įrašyta į genomą :D
      Pyragas tikrai vertas pabandymo, nepaisant mano paburnojimo apie burokėlio atspalvį. Svarbu pasirinkti tikrai gerą šokoladą.
      O spalvytė tikrai buvo neeilinė. Tik fotkinau paskubomis darbe, tai kokybė netikusi :) Vienas kolega, kai pamatė pyragą, paklausė "ar čia su krauju?" :D

      Panaikinti
  6. ačiū už receptą :) niekaip nesiryžau pabandyt. Pabandžiau... skonis - dieviškas :)

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. Ačiū! Šis atsiliepimas mane labai džiugina! Jūsų vertinimas tik patvirtina, koks šis pyragas kontrversiškas - vieniems labai patinka, kitiems nelabai :) Kaip ten bebūtų - tikrai vertas išbandymo :)

      Panaikinti
  7. Geri atsiliepimai visada džiugina :) nežinau, kokio žmogaus, šis pyragas gali nesužavėti, na nebent tokio kuris nemėgsta šokolado :) ir pati gamyba jo nėra tokia sudėtinga, kaip galvojau :) na ką, savaitgalį laukia antras kartas :) dar kartą ačiū už nuostabų receptą :)

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. Ačiū, Gintarai! :) Man labai gera tai skaityti :)

      Panaikinti
  8. Va, kepiau antrą kartą :) ir vistiek - tobulas pyragas :)

    AtsakytiPanaikinti
  9. Būtent taip ir yra :) reikės pabandyt ką įdomaus dar :) turit pasiūlymų?

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. Tokių kontraversiškų skonių ir produktų derinių daugiau neatmenu (bėda ta, kad išbandyta tiek daug, kad jau ne visada prisimenu ką gaminau :). Juolab, mano degustuotojai namie labai konservatyvūs ir tokius eksperimentus turiu daryti pasislėpusi, kad išvengčiau išankstinio nusistatymo :)
      Jei atrasite dar ką nors įdomau - pasidalinkit ir su manimi :) Sumakaluosiu pasislėpusi nuo savo vlagytojų :D

      Panaikinti
  10. Prieš šitą kepinį, buvau atradęs klafutį (clafoutis), tik man tas variantas su vyšniom nelabai :) jei bandysit, siūlau bandyt su džiovintais abrikosais :)

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. Oi klafutis išbandytas, pas mane tinklarašty gal trys jo receptai yra (su trešnėm, su avietėm ir mėlynėm bei su slyvom) :) man jis super, net ir su vyšniom :) o Džiovinti abrikosai visai įdomus variantas. Nesigauna per saldu? :)

      Panaikinti
  11. nea, nesigauna :) palaikau vandenyje juos prieš tai dar keliom valandom :)

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. Žina, kad namie dviems iš trijų šis klafučio variantas tikrai patiktų :) būtinair eikės išbandyti :) Ačiūūū! :)

      Panaikinti
  12. Laba d, jeigu kepsiu is puses porcijos ir 16 cm skersmens formoje, kiek laiko reiktu kepti?

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. Na, aš po 25 minučių įvertinčiau "iš akies", ar visas pakilęs, o po 30 minučių nuo kepimo pradžios tikrinčiau mediniu pagaliuku. Kepimo laikas visada yra orientacinis, nes orkaitės labai skirtingos. Orkaitės su kuriomis man teko kepti, kepant pagal tą patį receptą, kepdavo skirtingai, tad visada geriausia tikrinti.

      Panaikinti
  13. Kepiau jau antra karta. Dejau daugiau burokeliu, tai dregnas ir skanus. Bet toks tikrai sokoladinis. :) Burokeliu nejauciu. Saldus, bandysiu tikriausiai kita karta vysniu ideti. :)

    AtsakytiPanaikinti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...